کد خبر: 1223403
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
میثم حسین‌پور، قاضی شعبه ۱۰۲ دادگاه لواسانات با صدور احکام جایگزین مانع زندانی شدن افرادی شده که هیچ سابقه کیفری نداشتند. او این عید فطر، زنی زندانی را با فروش عواید کتابش آزاد می‌کند که در این باره با او گفتگو کرده‌ایم. 
غلامرضا مسکنی 
جوان آنلاین: میثم حسین‌پور، قاضی شعبه ۱۰۲ دادگاه لواسانات با صدور احکام جایگزین مانع زندانی شدن افرادی شده که هیچ سابقه کیفری نداشتند. او این عید فطر، زنی زندانی را با فروش عواید کتابش آزاد می‌کند که در این باره با او گفتگو کرده‌ایم. 
 
 آقای حسین‌پور شما اولین چهارشنبه امام رضایی خود را که مصادف با روز عید فطر است با آزادی زندانی در مشهد آغاز می‌کنید، درباره این اقدام زیبا توضیح دهید؟ 
روز چهارشنبه در تقویم شیعی ما متعلق به امام رضا (ع) است و من نسبت به این روز احترام خاصی قائلم و در رسیدگی به پرونده‌هایی که افرادی به صورت ناخواسته مرتکب جرمی شده‌اند، تلاش می‌کنم تا جایی که قانون اجازه می‌دهد در این روز از احکام جایگزین استفاده کنم و متهم را به زندان نفرستم. از سوی دیگر از زمانی که وارد شغل قضاوت شدم یکی از دغدغه‌هایم کمک به زندانیان بود، مخصوصاً زندانی‌های جرائم مالی یا زندانی‌هایی که به صورت اتفاقی مرتکب جرم شده‌اند. از این‌رو من تصمیم گرفتم با پرداخت بخشی از بدهی زندانی ان‌شاءالله در روز عید فطر او را از زندان آزاد کنیم و به آغوش خانواده‌اش بازگردانیم. 
 
 درباره زندانی که روز عید فطر آزاد می‌شود، توضیح دهید. چه شد که این زندانی را برای کمک به شما معرفی کردند؟ 
من افتخار خادمی امام رضا (ع) را دارم و در رفت و آمدی که به شهر مقدس مشهد دارم دوستان زن ۴۷ ساله‌ای را به من معرفی کردند که از یک سال و نیم قبل به خاطر بدهی در زندان بسر می‌برد. وقتی بررسی کردم، متوجه شدم شوهر او در کار خرید فروش بوده و ورشکست شده است، در واقع کلاهبرداری میلیاردی کرده و چک‌های بلامحلی را هم که به طلبکارانش داده همه به نام همسرش بوده است. پس از این او فراری می‌شود و این زن که دو فرزند هم دارد با شکایت طلبکاران با حکم قاضی به زندان می‌افتد. خانواده او مبلغی از بدهی را پرداخت کرده بودند، اما قادر به پرداخت همه بدهی نبودند، به همین دلیل او هنوز در زندان است و وقتی او را معرفی کردند و من هم تحقیق کردم، تصمیم گرفتم مابقی بدهی او را پرداخت کنم و ان‌شاء‌الله در روز عید فطر این زندانی آزاد می‌شود و به آغوش خانواده‌اش بازمی‌گردد. 
 
 این مبلغ را خیرین فراهم کردند و در اختیار شما قرار دادند یا از طریق دیگری تهیه شد؟ 
این مبلغ از فروش رمانی بود که به تازگی نوشته بودم و چاپ شد. البته از قبل تصمیم گرفته بودم و نذر کرده بودم پس از فروش این کتاب حق نویسنده را برای آزادی زندانیان استفاده کنم. خوشبختانه این کتاب به نام «کشتن برای هیچ» چاپ شد و فروش خوبی هم داشت و من هم نذرم را ادا کردم. 
 
 درباره انگیزه نوشتن این کتاب و اینکه چطور شد تصمیم گرفتید حق نویسنده را هزینه آزادی زندانیان کنید، توضیح دهید؟ 
من یک سال و نیم در دادسرای امور جنایی تهران به عنوان بازپرس ویژه قتل خدمت می‌کردم و در این مدت پرونده‌های زیادی را که مربوط به قتل بود، بررسی کردم. در بررسی حوادث متوجه شدم خیلی از قتل‌هایی که اتفاق می‌افتد با تصمیم قبلی نبوده و در واقع مجرم یا همان قاتلی در حادثه‌ای و بدون نقشه قبلی مرتکب قتل شده است. وقتی با قاتلی صحبت می‌کردم، او ابراز پشیمانی می‌کرد و می‌گفت اگر از عواقب کارش باخبر بود شاید از صحنه آن حادثه فرار می‌کرد تا دستش به خون آلوده نمی‌شد. به همین دلیل تصمیم داشتم پرونده‌های این‌چنینی را به صورت داستان بنویسم تا با اطلاع‌رسانی این حادثه‌ها در پیشگیری از وقوع چنین جرائم سخت و بزرگی نقشی داشته باشم و با خودم می‌گفتم اگر یک نفر را هم بتوانم کمک کنم که مرتکب این حادثه‌ها نشود کار بزرگی انجام داده‌ام. دوستان و بستگان هم مرا تشویق می‌کردند تا پرونده‌های خاص و جالب را به صورت داستان بنویسم و چاپ کنم. تشویق دوستان و میل خودم باعث شد شروع به نوشتن کنم و همان روز اول هم خودکارم را برداشتم و شروع کردم. همچنین نذر کردم درآمد فروش از این کتاب را برای آزادی زندانیان نیازمند هزینه کنم. با خودم عهد بستم این کتاب که چاپ شد فروشش هر چقدر باشد در این راه هزینه شود. 
 
 نوشتن کتاب را چه تاریخی شروع کردید و کی به اتمام رساندید؟ 
من اوایل آبان ماه امسال شروع به نوشتن این کتاب کردم و پنج ماه زمان برد رمان «کشتن برای هیچ» که روایت چند پرونده جنایی است به مرحله چاپ برسد. اواخر سال، چاپ آن تمام و در تعطیلات نوروز فروش آن آغاز شد. 
 
 استقبال خوانندگان از کتاب چطور بود؟ 
این کتاب به لطف خدا فروش خوبی در همان روز‌های اول داشت و فروش آن غیرقابل باور بود. البته دوستان هنرمند و ورزشکارم مثل علی ضیاء، پژمان درستکار سرمربی سابق تیم ملی کشتی، حمید سوریان و تعداد دیگری از دوستان کتاب را در شبکه‌های مجازی استوری کردند و خوشبختانه در کمتر از ۲۴ ساعت نزدیک به ۵۰۰ نسخه از این کتاب فروش رفت، به‌طوری‌که ناشر این کتاب به من گفت برای اولین بار است که در کمتر از ۲۴ ساعت چنین استقبالی برای خرید یک کتاب دیده است. 
 
 شما قبلاً هم برای آزادی زندانیان اقدامات خداپسندانه انجام داده‌اید، درباره آن اقدامات هم توضیح دهید؟ 
چند سال قبل وقتی به یک برنامه در تلویزیون دعوت شدم، تصمیم گرفتم خودنویسی را که شش سال با آن حکم آزادی زندانیان را امضا می‌کردم برای فروش بگذارم و پولش را هزینه آزادی زندانیان کنم. 
 
 این خودنویس را هم از قبل برای آزادی زندانیان نذر کرده بودید؟ 
بله. من اولین حقوق قضاوتم را که گرفتم با آن خودنویسی به مبلغ ۲۵ هزار تومان خریدم و پس از آن هم سفر زیارتی به مشهد مقدس داشتم و نذر کردم با آن خودنویس فقط پای برگه آزادی زندانیان را امضا کنم. شش سال با آن خودنویس فقط پای برگه آزادی زندانیان را امضا کردم. از طرفی شروع به کارم با روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) همزمان بود و روزی هم که به برنامه تلویزیونی دعوت شدم، میلاد حضرت فاطمه‌زهرا (س) بود، به همین دلیل تصمیم گرفتم همان خودنویس را با تابلو یا فاطمه زهرا (س) به فروش بگذارم که خیری هم به مبلغ هنگفتی آن را خرید و پولش هم برای آزادی تعدادی زندانی هزینه شد. 
 
 فکر می‌کنید اقدامات خداپسندانه این‌چنینی چقدر می‌تواند به مردم و خیرین برای آزادی زندانیان کمک کند؟ 
من خوشحالم که چند سال قبل یک خودنویس تعدادی زندانی را آزاد کرد و الان هم خدا را شاکرم که یک کتاب باعث آزادی زنی از زندان شد که دو فرزندش در خانه چشم‌انتظارش هستند. البته خیران زیادی هستند که چنین اقدامات خداپسندانه‌ای را انجام می‌دهند و فکر می‌کنم در تشویق دیگران برای آزادی زندانیان مؤثر باشد.
برچسب ها: عید فطر ، قاضی ، بخشش
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
داود عبداللهي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
0
0
سلام . لطفا نحوه خريد و سفارش كتاب ايشان را اعلام فرماييد تا مقدمات آزادي تعدادي ديگر فراهم شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار